DIBS Blogg

Social Selling - vad är vitsen?

Skall vi sälja via sociala medier, eller är det bara ännu sätt för oss att prata med våra kunder, partners och prospects?

Många e-handlare och bolag inom branschen deltar i snacket på twitter, men att sälja via Twitter, Facebook, eller LinkedIN...det gör inte många. Jag skall inte framstå som en expert inom "social försäljning" - men jag tycker andå att många e-handlare generellt vet för lite om sina målgrupper och kunder. Analysverktyg i al ära, men hur når du enklast fram i allt brus? Vem är din målgrupp, vilka tidningar, bloggar och personer är intressanta för målgruppen? Varför skall din målgrupp köpa ifrån dig och inte dina 247 konkurrenter?

John Ekman från Conversionista var på besök idag, och han berättade att man jobbar med olika nivåer av online försäljning. Fungerar inte din site och kan inte jag navigera runt och hitta det jag letar efter - så kommer du aldrig att ta mig till sista nivå i pyramiden som ger dig tillgång till mitt förtroende och mina pengar. Det samma gäller med social selling. Du kan vara hur "social" somhelst, men om inte du vet vem jag är som kund och varför jag köper / eller inte köper av dig - så är det inte värt mycket..tycker jag.

Det  jag anser som mina viktigaste verktyg i samband med försäljning är telefonen, LinkedIN, twitter, mejlen och bloggen. Ungefär in den ordningen.

Hur ser det ut för dig, säljer du via sociala medier. Vart synas du och ditt bolag och vad ger det dig? Nya kontakter, nya affärer eller bara massor extra jobb?

Välkommen att höra av dig!

Henrik

Skriv ny kommentar

+ 5 = 15
Lös talet ovan och skriv svaret i rutan med siffror. Till exempel för ”två + fyra=?” skriv 6.
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se