DIBS Blogg

Så gör du för att sälja mer i mobilen

 

Igår genomförde Sveriges egen conversionista John Ekman sitt årliga konverteringskonvent Conversion Jam #2. Enligt André Morys, en keynote speaker på eventet, så är Conversion Jam en av de största konferenserna om konvertering i världen.

En av talarna var Annelie Näs som var med och tog fram Halebops responsiva site. Hon berättade en del om tankarna bakom projektet (Annelie jobbar förresten numera hos en av våra partners, Young & Skilled).

Ca 3 % av alla köp hos Halebop kom från smartphones/läsplattor under våren 2011. Dessa ökade till över 7 % fram till våren 2012. Sedan lanserade de sin responsiva site vilket omedelbart ökade andelen mobila köp till fantastiska 13 %.

Låt kunden slippa tänka

De använde flera principer när de gjorde den responsiva lösningen hos Halebop berättade Annelie. Låt inte kunden göra ett val du kan göra åt dem och göm information som inte behövs för alla men gör den samtidigt lätt tillgänglig. Se också till att minska antalet formulärfält.

Ta betalt i mobilen

Mobila betalningar ställer en del extra krav. Se till att det finns betalningsalternativ som kräver minimalt med input och överväg att ta bort 3D Secure är Annelies råd. Hon visade också upp betalsidan för vår kund Stor & Liten. De använder DIBS responsiva betalsida som fungerar i alla läsplattor och smartphones. 

Tid är pengar

Det är oerhört viktigt med låga laddningstider eftersom 40% av dina kunder lämnar sidan om det tar mer än 3 sekunder att ladda den. Hela 64% har övergett ett mobilköp för det tagit för lång tid avslutar Annelie Näs.

 

Skriv ny kommentar

8 - = 4
Lös talet ovan och skriv svaret i rutan med siffror. Till exempel för ”två + fyra=?” skriv 6.
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se