DIBS Blogg

Hur mår e-handeln i Sverige?

Jag har under de senaste två veckorna haft möjligheten att ställa frågan till många e-handlare, först på ehandlarnas firmafest hos Katrin i Sundsvall och förra veckan i Kalmar på ehandelsdagen. Innan jag försöker ge mitt svar på frågan, så är det dags för en eloge.

 

Ponera att 80% av den svenska befolkning bor i 20% av städerna. Det är därför också enkelt att dra slutsatsen att Sveriges 20.000 e-handlare primärt bor i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Uppsala. Fel, säger jag. Det är precis det som är vitsen med e-handel, som i grunden är handel ”överallt och närsomhelst”.   I Sundsvall samlades e-handlare i Norr och även besökare från andra orter i Sverige tog sig dit för att träffa nya kontakter, få tips och samla på sig ny inspiration. Kalmar vill också vara med på arenan för e-handel och med Kalmar Science Park och några eldsjälar håller en ny ”e-hubb” på att växa fram. Det är väldigt inspirerande att se arbetet ute i landet och det visar bara på att e-handeln är överallt.  Komplimang till er därute, ingen nämnd ingen glömd.

 

Så hur mår e-handeln i Sverige? Först kan vi väl sluta prata specifikt om e-handel som vore det något unikt som aldrig funnits tidigare. Postorder blev till e-handel och numera suddas gränserna ut mellan olika säljkanaler. Lars-Johan Jarnheimer sade det på ehandelsdagen i Kalmar, Jesper Kärrbrink sade det på NES i Stockholm, och jag upprepar det nu igen. Ehandel är ”bara” en extra säljkanal även om vi alla har rätt att tycka att det är en oerhört spännande sådan.

I Sundsvall är det högt i tak och e-handlarna är åsiktsmaskiner som gillar raka rör. Här får man tycka och tänka som man vill, och det är frivilligt att hålla med eller inte. Det som står ut är bland annat diskussionen om lönsamhet och låga marginaler. På gästlistan i Sundsvall står primärt små och medelstora e-handlare, de som Sveriges har flest av. Branschen är tuff, marginalerna små och to-do listan inkluderar SEO optimering, design, konvertering, bra innehåll på siten och självklart skall man ha en kundtjänst som är vänlig, proffsig och tillgänglig. Svårt att hinna med, svårt att prioritera och svårt att tjäna pengar. Stämningen i Sundsvall är avslappnad och jag kan verkligen rekommendera ett besök nästa år. Har du tur finns DIBS-bussen på plats med buller och bång.  

 

 

 

På e-handelsdagen i Kalmar är gästlistan något annorlunda. Här finns en skön mix av lite större e-handlare som exempelvis Outnorth och även andra lokala snabbväxande stjärner som till exempel  Patroner.se. L-J Jarnheimer från CDON-gruppen, Jarno från Nelly och vår egen Patrik Müller fick bland annat vara med på scenen. Kalmar vill bli bäst på ehandel i Sverige, och numera finns ambitiösa planer på att bygga ett stort centrallager för e-handlare i och nära Kalmar, och så länge ingen från Kina är med i den processen så låter det vettigt. 1.5Mkr från Wallenbergsstiftelsen skall hjälpa forskare på Linnéuniveristet på väg, här är fokus övergången från fysisk handel till e- och m-handel.

Handeln online växer mera än den fysiska handeln, men många inom ehandel kämpar på så att konsumenter kan köpa billigt och bekvämt. Ordet ”lönsamhet ” har jag hört flest gångar på båda events.

Julhandeln kommer slå rekord igen, och om jag inte får rätt så bjuder DIBS på 3 fria månader för alla nya kunder under januari 2014. Vad tycker du, hur mår din handel online? Är jag fel ute, har jag missat något eller har du bra tips och förslag så hör gärna av dig till mig.

Tack alla i Sundsvall, tack alla i Kalmar. 

Skriv ny kommentar

10 + = 12
Lös talet ovan och skriv svaret i rutan med siffror. Till exempel för ”två + fyra=?” skriv 6.
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se