DIBS Blogg

Faktaspäckad spaning från IRCE i Chicago

Ytterligare en bra dag på IRCE där keynotetalarna står i en klass för sig. Det är också tydligt att USA ligger långt före Sverige på många områden när det gäller ehandel. Till exempel logistik, sömlösa lösningar och omfattningen på ehandelsstatistiken.

Ett ehandelsindex på anabola steroider. Ja så kan man kategorisera Comscores Ecommerce Measurement. De har en panel på två miljoner konsumenter och har mätpunkter på en miljon webbsajter. Varning för statistik de närmsta raderna!

  • Första kvartalet växte ehandeln i USA med 13%
  • Mobila enheter står för 48% av tiden vi spenderar på internet
  • M-handel står för 11% av ehandeln och växer med 31%
  • 49% anger att fri frakt är mest värdefulla erbjudandet, endast 5% anger snabb frakt.
  • Pure players (erbjuder bara ehandel) växer snabbare än multichannel (oftast retailbolag med ehandel)

Alex Zhardanovsky funderade under en "late night whiteboarding session" över några nya affärsidéer. Börja sälja gourmet hot dogs i New York? Utmana och förnya försäkringsbranschen? Då ringer hans sambo och ber honom köpa hem hundmat, den har precis tagit slut.

Alex pratar ehandel på IRCE

Så börjar historien bakom Petflow.com. Idag, snart tre år efter starten, omsätter de för 400 miljoner SEK och har fler än 200 varumärken. Konkurrensen är stenhård, djurmat sälj bland annat av ehandlare som Amazon, Walmart, Petsmart, Petco. Till detta kommer alla fysiska butiker. Men samtidigt, det finns fler husdjur än barn i USA.

Den sociala strategin gjorde skillnaden säger Alex. Men det började inte så bra. Breda målgrupper vid facebook- och googleannonsering gjorde att kostnaden för att skaffa en ny kund låg på över 2.000 SEK. De drog sig ur annonseringsracet under en tid och filade på sin sociala strategi.

De började med att kartlägga sina kunder med enkäter. Då såg de att det i huvudsak var kvinnor över 40 år som var deras huvudsakliga kundgrupp. De riktade sin Facebookannonsering mot den kundgruppen och började med att jobba med humor och gulliga djurbilder på sin facebooksida. Idag har de över 800.000 facebookfans. Kolla gärna in deras sida: www.facebook.com/petflow

Internet Retailer kartlägger sedan tio år tillbaka de 500 största ehandlarna i USA. Under den tiden har ehandeln i kategorin Hobby och leksaker växt med 425% berättade Kurt Peters som är chefredaktör på Internet Retailer. En annan kategori som växt kraftigt är Hem och möbler som växt 555%. Ett av bolagen i Top500 har växt med 1000% på tio år. Kan du gissa vilket?

Av USAs 500 största ehandlare hade 135 en mobillösning i förra undersökningen I den senaste steg det till 322.  Ett enkelt råd till dig som läser detta; saknar du en mobilanpassad lösning så skaffa det. 

FashionPlaytes.com var en ny bekantskap för mig. De låter tweens designa egna plagg berättar Sarah McIlroy som grundande bolaget. Utöver det producerar de egna kläder baserat på trenderna se får från kunderna. I genomsnitt är en order på 25 USD och kunderna tillbringar otroliga 30 minuter per session på sajten.

De har skapat ett community där deras 850.000 användare laddat upp över 10 miljoner kreationer. Med hjälp av röstning och enkäter vet de vad deras kunder vill ha. För deras kunder -generation Z - handlar allt om engagemang och att dela med sig.

Jag tycker Fashionplaytes.com är bra ett exempel på hur innehåll skapar lojalitet mot varumärket.

Det var Amazon som växte med 1000% på tio år.
 
Dagens ord är två: Content commerce

 

Skriv ny kommentar

9 + 10 =
Lös talet ovan och skriv svaret i rutan med siffror. Till exempel för ”två + fyra=?” skriv 6.
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se