DIBS E-handelsskola

Från affärsidé till lönsam e-handel

Välkommen till DIBS E-handelsskola

Funderar du på att starta e-handel eller är du redan igång? I DIBS E-handelsskola får du värdefulla tips om affärsidé och lönsamhet, val av e-handelsplattform, digital marknadsföring, konvertering, betalningar på nätet och logistik för e-handel. E-handelsskolan startade på e-commerce Stockholm den 11 maj 2016. På den här sidan kan du se på inspelningarna. 

För att se fler event och seminarium som DIBS anordnar, vänligen klicka här. 

 

Har du frågor? Vänligen kontakta Elin Moritz på elin.moritz@dibs.se eller ring 073-906 38 75

Del 1. Affärsidé och lönsamhet - Tänk till före, håller din affärsidé?

Och vad krävs för att dessutom skapa en lönsam e-handel som du kan leva på? Fredrik Hammarqvist affärsidé föddes genom ett "ohälsosamt stort intresse för skor" i kombination med stora fötter. Därigenom hittade Fredrik sin nisch och startade Grand Shoes. Fredrik är en uppskattad talare som gärna delar med sig av sina lärdomar.

Fredrik Hammarqvist, grundare av Grand Shoes (skostorlek 49)

Klicka här för att se Fredriks presentation på SlideShare.  

 

Del 2. E-handelsplattform - Välj rätt e-handelsplattform för dina behov. 

Katrin har lång erfarenhet som e-handlare och av att driva e-handelsprojekt. På dagarna jobbar hon med allt från projektledning och marknadsföring till konverteringsanalyser och sökmotoroptimering och har många nyttiga tips för blivande e-handlare kring vilka frågor som bör ställas inför plattformsvalet.

Katrin Lundgren, VD, Kodmyran.

Klicka här för att se Katrins presentation på SlideShare.  

 

Del 3. Digital marknadsföring - Så skaffar du dina första kunder.

Syns du inte så finns du inte sägs det. I dagens stenhårda konkurrens stämmer detta bättre än någonsin. Smart digital marknadsföring kan göra att kunderna hittar till just dig. Robin är en flitigt anlitad föreläsare som har stenkoll på hur du driver trafik till din hemsida, ökar din digitala närvaro och får fler kunder.

Robin Pettersson, VD, Teveo

Klicka här för att se Robins presentation på SlideShare.  

 

Del 4. Konvertering - Röd eller blå knapp?

Så får du kunderna att klicka på köp. När du lockat besökare till just din webshop vill du förmodligen att de slutför ett köp. Det är dock lättare sagt än gjort att styra dina besökare precis dit du vill. Marie är expert på just detta och hon ger dig värdefulla tips om vilka förbättringar du kan göra för att öka konverteringen i din webshop samt hur du fortsätter att optimera.

Marie Horneman, Conversion Success Manager, Conversionista

 

Klicka här för att se Maries presentation på SlideShare.  

 

Del 5. Ta betalt på nätet - Cashen ska in - så gör du.

Att erbjuda rätt betalsätt för din målgrupp kan vara avgörande vid köptillfället. Patrik Müller är expert inom betalningar på nätet och kommer att berätta om vad som är viktigt att tänka på för att för att ta betalt. Dessutom berättar Patrik mer om viktiga mobila betalsätt som Swish och MasterPass.
Patrik Müller, E-handelsexpert, DIBS

Klicka här för att se Patriks presentation på SlideShare.  

 

Del 6. Logistik för e-handel - Kommer paketet som ett brev på posten?

Arne ger svaren. Leveransen är den sista men inte minsta delen av e-handelskedjan. Även här är det viktigt att erbjuda de leveransalternativ som dina kunder föredrar. Arne kommer att berätta om hur bra returhantering och smart spårning av paket kan ge dina kunder det där lilla extra. 

Klicka här för att se Arnes presentation på SlideShare.  

 

Har du frågor eller behöver hjälp?
DIBS Payment Services AB
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800