HITTA EN SPECIFIK BETALNING

Hitta en betalning genom att välja status, tidsperiod och sortera efter kolumner

Hitta betalningar med hjälp av sökfunktionen

Använd sökfunktionen för att hitta en specifik betalning eller en grupp av betalningar som är genomförda inom en viss tidsperiod och/eller har en specifik status, som t.ex. debiterad eller återbetalad. 

Klicka på sökikonen i sidomenyn för att komma direkt till sökfunktionen. Du hittar den även genom att klicka på "Betalningar" i sidomenyn och sedan "Sök" i toppmenyn.

 

1. Klicka på "Sök" definiera dina sökkriterier genom att välja en av följande:
  • Ditt order ID
  • DIBS unika betalnings-ID
  • Kundens namn
  • Kundens e-post
  • Kundens telefonnummer

 

2. Använd sökfilter

Klicka till för att specificera sökningen.

3. Välj tidsperiod manuellt eller använd de förvalen till höger för att söka på föregående vecka, månad, eller år.
 
4. Om du önskar kan du även välja status för betalningarna du vill söka efter genom att bocka i boxarna för skapad, reserverad, makulerad osv. 

 

Exempel: "Hur hittar jag alla transaktioner som debiterades förra månaden?"

Använd sökfunktionen och:

  1. Klicka på “Redigera filter”
  2. Välj datumintervall eller “Föregående månad”
  3. Bocka ur alla boxar utom “Debiterad” under actionhistorik

 

Använd filter för att hitta betalningar i statusvyn

Om du vill hitta en betalning direkt från statusvyerna (nya, debiterade, återbetalda osv.) kan du sortera och filtrera dina betalningar på följande sätt:

 

1. Välj status för betalningen

Alla godkända betalningar startar som Nya. Betalningarnas status ändras utifrån vilka handlingar du utför. Gå till betalningar och välj status (Nya, Debiterade, Återbetalda, Makulerade, Nekade) för att söka efter en betalning.

Nya betalningar - En lyckad betalning (som inte blivit nekad) från kund kategoriseras som en ny betalning. Betalningen är reserverad på kundens kort men ordern har inte skickats ännu. Du behöver hantera dina nya betalningar genom att debitera, återbetala eller makulera

Debiterade betalningar är betalningar från skickade eller bekräftade ordrar där kundens betalkort har blivit debiterat. 

Återbetalda betalningar är returnerade ordrar där pengarna har återbetalats till din kund.

Makulerade betalningar är betalningar som makulerats innan de debiterades, till exempel om kunden har avbeställt innan ordern hunnit skickas. När du makulerar en betalning släpps det reserverade beloppet från kundens kort och blir tillgängligt på kundens bankkonto. 

Nekade betalningar har aldrig blivit reserverade och kunden har fått ett meddelande om att betalningen inte gick igenom när de försökte betala. Att en betalning nekas kan bero på att det inte fanns täckning på kortet eller ett tekniskt fel.

 

2. Datumsökning

Välj ett tidsintervall eller använd de förinställda datumen för att hitta betalningar under en specifik period.

 

3. Sortera kolumner

Du kan anpassa betalvyn genom att ändra ordning på kolumnerna som det passar dig. Inställningarna sparas på din användarprofil så att samma översikt visas varje gång du loggar in.

DIBS Payment Services AB
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800