DIBS Blogg

Vad vi kan lära oss av konsumenternas e-handlande under Black Friday 2016

DIBS_Blog_Hero_BlackFriday16.png

 

I år slog e-handeln under Black Friday nytt rekord och för många webbutiker har den seglat upp som årets viktigaste dag. Totalt sett över dygnet ökade omsättningen med 59 procent och antalet transaktioner med 21 procent. Vi har tittat på transaktionsdata för tusentals webbutiker som är anslutna till DIBS och kunde se spännande beteenden i år.

Konsumenterna har koll

Den största ökningen av antal köp jämfört med förra året var klockan 01-02, precis i början av Black Friday-dygnet. Det visar att konsumenterna verkligen uppmärksammat Black Friday och bestämt sig för att haka på genom att stanna uppe sent i förhoppningen om att göra riktiga klipp och försäkra om att de önskade varorna skulle finnas kvar.

Black Friday-shopping efter morgonmötet

Flest köp var det dock mellan klockan 9 och 10, vilket betyder att det var många som shoppade på arbetstid. Att många väljer att e-handla på jobbet kan helt klart komma att bli en känslig fråga om trenden håller i sig. För e-handlare gäller det mer än någonsin att satsa på ett så friktionsfritt köpflöde det bara går - att avbryta arbetet alltför länge för att shoppa uppskattas förmodligen inte av arbetsgivare. Vi vet dessutom sedan tidigare att konsumenter tenderar att avbryta köp på nätet om det upplevs som jobbigt att registrera sina uppgifter eller om betalprocessen känns krånglig. 29 respektive 28 procent* av konsumenterna uppger nämligen att de avbrutit köp av dessa anledningar.


Alla handlar förstås inte på jobbet, klockan 20-21 var timmen med näst flest köp, så det var säkerligen en hel del som gjorde research tidigare under dagen för att försöka hitta det bästa erbjudandet. Prisjakt kunde se en ökning på 584 procent i antal klick från dem ut till e-handlare jämfört med en genomsnittlig fredag i november 2016. Det om något visar på ett stort intresse av att undersöka prisläget innan köp för att vara säker på att göra riktiga klipp.

Sammanfattningsvis

  • Omsättningen ökade med 59% jämfört med förra året och antalet transaktioner med 21%
  • Största ökningen jämfört med 2015 var kl. 01-02
  • Flest köp gjordes kl. 9-10 och näst flest kl. 20-21

 

*Talen kommer från DIBS rapport Svensk E-handel 2016, läs om andra orsaker till att konsumenter väljer att avbryta köp på sidan 26. Ladda ner gratis här:

DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800