DIBS Blogg

Så e-handlar danskarna

NEH_DK_consumers.png

Vi har tidigare skrivit om svenska konsumenter på nätet, men för dig som säljer eller planerar att sälja till våra nordiska grannländer har vi samlat information om danskar som handlar på nätet. Alla tal kommer från DIBS rapport Nordic E-commerce 2016 som du kan läsa här.

70 procent handlar på nätet för att det är enkelt och sparar tid

Den främsta anledningen till att danskarna handlar så mycket på nätet är precis som i Sverige att det är enkelt och sparar tid. Tidigare var det framförallt att kunna köpa till lägre priser som lockade, idag kommer det först på fjärde plats. Att göra det så enkelt som möjligt för konsumenten att handla i din webbutik är därför viktigare än någonsin. Det gäller att se till att konsumenterna har möjlighet att snabbt kunna genomföra köpet.

Ett sätt att göra det enklare för konsumenten är att erbjuda lokala betalsätt. Kort är det betalsätt som flest föredrar i Danmark. Fundera även på att erbjuda lokal support så att det går lätt att få svar på frågor kring köpet. En femtedel av danskarna uppger nämligen att de inte handlar i utländska webbutiker eftersom de vill kunna få support på det egna språket.

45 procent e-handlar via mobilen

Den mobila e-handeln har tagit fart på allvar. 45 procent av de danska konsumenterna på nätet har använt mobilen för att handla. 36 procent har avbrutit ett köp eftersom sajten inte var mobilanpassad. Precis som när du säljer till svenska konsumenter är det alltså viktigt med en mobilanpassad webbutik.
Kommer du också på dig själv med att snegla på mobilen titt som tätt? Desamma gäller konsumenterna i Danmark där den främsta anledningen till att handla via mobilen är att det är bekvämt. Och den mobila e-handeln kryper uppåt i åldrarna. 55-65-åringarna står för den största ökningen i hur många som handlar via mobilen. Förra året var det hela tio procent fler än året innan. Jämfört vi fem år tillbaka är det en fördubbling, men fortfarande är det dock 35-44-åringarna som handlar mest. Nästan var sjätte konsument i åldersgruppen e-handlar via mobilen, så ligger detta åldersspann inom din målgrupp är det extra viktigt att se till att kunna erbjuda en bra mobil shoppingupplevelse.

39 procent har avbrutit ett köp 

Nästan fyra av tio danska konsumenter har avbrutit ett köp. Att butiken inte är mobilanpassad är det främsta skälet – hela 31 procent har avbrutit köp på grund av detta. Därefter kommer anledningar som att det inte fanns tillräckligt med information eller att det var för jobbigt att registrera sig.
Tydliga villkor och relevant information som behövs för köpet är ett enkelt och snabbt sätt att optimera din webbutik. Tänk på att formulera dig tydligt och se till att kunderna kan hitta all information de behöver. Det är ofta extra viktigt att informera om returregler, betalning och leverans.

Snabbfakta danska e-konsumenter

  • 89% i åldern 15-74 år handlar på nätet
  • 70% handlar på nätet för att det är enkelt och sparar tid
  • 48% har handlat från en utländsk webbutik
  • 45% har e-handlat via sin mobiltelefon

 

Fortfarande nyfiken på danska konsumenter?

Var med på vårt kostnadsfria webinar om nordisk e-handel där representanter från Norge, Danmark och Sverige berättar om viktiga likheter och skillnader mellan länderna för att hjälpa dig som funderar på att börja sälja utanför Sverige.
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800