DIBS Blogg

Handeln 2019: 4 trender att inspireras av

Viskan DIBS_770x300

Idag hade vi nöjet att husera 70 e-handlare, partners och allmänt e-handelsintresserade på kontoret i Stockholm. Fredrik Ottosson från Viskan och Patrik Müller från DIBS spanade kring aktuella trender inom handeln generellt – men självklart med extra fokus på e-handel. Här kommer en sammanfattning av de viktigaste tendenserna som just nu påverkar handeln starkt.

 Utmaning: prispress och pristransparens

Idag går det att hitta samma typ av varor – och ofta från samma varumärken – på många ställen samtidigt. Inte minst genom utländska siter som Alibaba som gör att konsumenterna kan hitta riktigt billiga priser och enkelt jämföra olika alternativ. Men måste alltid billigast vinna? Patrik och Fredrik delade sina tankar kring hur företag kan stå sig i konkurrensen idag, utan att det alltid måste handla om lägsta pris.

  1. Bekvämlighet

28 procent av svenskarna uppger att den viktigaste anledningen till att de handlar på nätet är att det är enkelt och sparar tid (Svensk E-handel 2018). Andra anledningar är att det är enkelt att jämföra priser och alltid är öppet. Det handlar om bekvämlighet. Vi konsumenter är beredda att betala ganska mycket för bekvämlighet, säger Fredrik, som menar att ett sätt att undvika att hamna i REA-fällan är att fundera över hur man kan paketera sin produkt på ett sätt som underlättar kundernas vardag.

  1. Upplevelser

Media rapporterar regelbundet om butiksdöden – hur fysiska butiker tvingas slå igen till förmån för e-handeln. Att erbjuda upplevelser i butik är inget nytt, flera kedjor har idag vigt en del av butiksytan till caféer. Men måste alla starta café? Antagligen inte, är Patrik och Fredrik överens om. Tänk istället på vilken typ av upplevelse som lirar med det du säljer, säger Fredrik. Ett exempel är varumärket Levis som erbjuder lagning av kläder och specialanpassade t-shirts. Det drar folk och många kikar in bara för att se var som är på gång, säger Patrik som är nyss hemkommen från New York där han besökte just en sådan butik.

  1. Från fabrik till slutkonsument

Jag tror att företag kommer behöva ta en större del av kedjan, från fabrik till slutkonsument. I framtiden kommer fler företag ha egna fabriker för att få mer kontroll över hela ledet. Det blir ett sätt identifiera var det går att dra ner på onödiga kostnader – och vad som faktiskt är värt att investera extra i. konstaterar Fredrik.

Flera varumärken har insett fördelarna med att komma närmare konsumenterna, fortsätter Patrik. Till exempel kan vi se hur varumärken som Oscar Jacobsson som traditionellt har använt sig av återförsäljare nu säljer direkt till konsument. Det ger dem bättre möjlighet att förstå vad deras kunder verkligen vill ha. Best of Brands är ett aktuellt exempel på hur butiker som endast säljer andras varumärken får det svårare, eftersom man konkurrerar mot andra som säljer samma produkter, vilket pressar marginalerna.

  1. Vad är en butik?

Fredrik tror att det är dags att omdefiniera vad en butik ska vara: Jag ser ofta exempel på hur varumärken fastnat i föreställningen av hur deras butiker ”ska se ut”. Det är tyvärr fortfarande en övervikt av äldre män i företagsledningar som har bra koll på hur man ska driva fysiska butiker, men som inte är ett dugg intresserade av e-handel. Den enskilt viktigaste framgångsfaktorn i alla företag är medarbetarna: har man bara personal med nyfikenhet och driv kommer man långt. Dels måste man kunna förstå samspelet mellan online och offline, men man kan också fundera över hur de fysiska butikerna ska fungera. Lager157 ser till exempel på sig själva som logistikhubbar snarare än butiker. Det gör att de inte är så beroende av centrallager och ökar tillgängligheten för deras kunder.

Patrik har ett annat exempel: Det amerikanska märket UNTUCKit, som säljer skjortor, har dragit ned på butiksytan till en tredjedel eftersom de insett att de inte behöver ha hela sitt lager i varje butik. Det gäller istället att ha precis det som kunderna i butikens område efterfrågar. Det handlar om att ha relevant data och stor kundkännedom.

 

Vill du veta mer om utvecklingen inom retail? Missa inte vårt webinar 22 februari!

 

DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800