DIBS Blogg

Att sälja mode på nätet: fastna inte i stereotyper

Fashion.jpg

 

Säljer eller planerar du att sälja kläder, skor eller accessoarer på nätet? Grattis! Modevaror är nämligen det flest människor e-handlar. Tidigare sökte sig konsumenterna framförallt till butiker online för att det gick att göra klipp, men idag är det tidsbesparing som är det viktigaste skälet. Att många webbutiker dessutom skapat smarta lösningar för att visualisera kläderna genom rörliga modeller och avatarer och erbjuder smidiga frakt- och returlösningar har drivit på efterfrågan. För dig som precis är i startgroparna kan det kännas som överkurs att börja titta på dyra lösningar för att visa produkterna, men ingen stress! Istället för att bli avskräckt av konkurrensen gäller det att hitta din nisch.

 

Woman_Mobile.png

 

Stereotypen av den typiska modeshopparen som ung kvinna

Det stämmer faktiskt att det är kvinnor som köper modevaror allra mest på nätet. När vi frågade svenska konsumenter berättade 62 procent av kvinnorna och 39 procent av männen att de shoppat mode på nätet de senaste tre månaderna. De grupper som lägger i genomsnitt lägger mest pengar per köp passar också bra in på den stereotypa bilden: storshopparna är småbarnsfamiljer och 35-44-åringar. Anledningen till att det ser ut såhär är förmodligen att 30- och 40-åringar är ett köpstarkt segment och precis som småbarnsföräldrar gärna sparar in tiden det tar att flänga runt i butiker.

 

Det här betyder inte att din målgrupp nödvändigtvis ska vara kvinnor i 30-årsåldern med små barn – det viktiga är att veta vem du säljer till och deras preferenser. Förmodligen är konkurrensen som hårdast om de mest vana e-handelskonsumenterna, men här kommer något att tänka på: så många som 30 procent av pensionärerna köper kläder, skor och accessoarer på nätet, så varför inte satsa på att identifiera deras behov? Eller någon annan grupp som inte är så väl tillgodosedd förstås.

 

 Bli inte avskräckt av konkurrensen – satsa på att hitta din nisch

45 procent handlar på nätet för att de hittar produkter som inte finns någon annanstans. Med flera stora modesajter på nätet är det svårt att konkurrera på alla plan, så att verkligen ha en tydligt fokus både när det gäller målgrupp och produkt är därför extremt viktigt. När det gäller målgrupp är det viktigt att ta reda på hur dina kunder handlar. Till exempel handlar nästan hälften av småbarnsfamiljerna mode via sin smartphone, medan äldre i huvudsak handlar via sin dator. Genom att smalna av ditt segment kan du på det här sättet se vad som är viktigast för just dina kunder.

 

Läs mer om svenska e-handelskonsumenter och branschspecifik information om kläder, skor och accessoarer i rapporten Svensk E-handel 2016. Ladda ner gratis: 

{{cta('24e4d0ae-0b59-4db2-ac15-5d88bc22333b')}}

DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800