DIBS Blogg

8 saker du behöver veta om MasterPass

Under 2015 kommer betalsättet MasterPass lanseras i Sverige och Norge av oss på DIBS. Det innebär att konsumenterna inte behöver mata in vare sig kortuppgifter eller leveransadresser vid köp på nätet. Dessutom slipperkonsumenten allt vad 3D Secure heter. Något som garanterat kommer bli en succé med andra ord. Tjänsten finns redan nu hos över 40.000 webbutiker i världen och kommer nu alltså till Norden. Det mest fantastiska? Bankerna (aka kortutgivarna) registrerar automatiskt bankkorten och kundens adress i MasterPass. Det ser ut som bankerna efter succén med Swish börjar förstå vad som krävs för att få med oss konsumenter på tåget.

Här är 8 saker du behöver veta om MasterPass:

1. Vid ett vanligt köp kan konsumenten behöva göra upp till 150 knapptryckningar för att genomföra ett köp. Vid ett MasterPassköp behövs det mindre än 10 knapptryckningar eftersom alla kortuppgifter, leveransadress, telefonnummer och mailadress redan finns lagrat.

2. MasterPass fungerar för många typer av kort. Till exempel American Express, Diners Club, Visa och MasterCard.

3. Största banken i Norge, DNB, kommer att registrera alla sina kunders kort i MasterPass. Det är totalt 4,2 miljoner kort.

4. Kunden verifierar sig med hjälp av Mobilt BankID i Sverige och i Norge. Totalt finns det ca 3 miljoner personer som har Mobilt BankID i Sverige och ca en halv miljon i Norge och antalet användare ökare kraftigt i båda länderna.

5. Tjänsten lanseras under första kvartalet 2015 men redan nu kan man anmäla sig för att vara med och pilottesta MasterPass.

6. Kunden kan registrera och välja mellan flera adresser. Oavsett om det är adressen till hemmet, jobbet, sommarstugan eller kanske hotellet.

7. Det går att ha spara flera kort i MasterPass. Till exempel kan konsumenten lägga in både sitt Visakort som används för utlägg på jobbet och sitt American Express som används för att samla poäng. Utöver dessa två kort ligger redan konsumentens bankkort i MasterPass eftersom banken automatiskt lagt in det. 

8. De kort som banken lägger in åt konsumenten uppdateras automatisktnär kortet förnyas.

Bonus:

9. Konsumenten behöver inte ladda ner någon app för att använda MasterPass. 

Vill du veta mer eller vill du vara med? Kontakta DIBS på sales@dibs.se eller ring 08-527 525 00.

För fler tips, råd och trender - klicka här.

DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800