DIBS Blogg

Amazon - mallen för svenska webbutiker?

Du har säkert själv fått många idéer genom att titta på dina konkurrenters webbutiker. Antagligen anpassar du idén till dina egna förutsättningar. Men har du tänkt tanken att bara rakt av använda din ledande konkurrent som din förebild? 

I USA finns det många bolag som till stora delar kopierar Amazons sätt att hantera sina kunder. Det handlar om allt från att kopiera hur sökrutan ser ut till att använda sig av Amazons egna tjänster som Amazon Payments och Amazons product ads.

Titta till exempel på www.build.com som har ett kraftigt Amazoninfluerat utseende. De jobbar efter devisen "If you can´t beat Amazon, emulate them" och det framgår tydligt på sajten.

Ett annat bolag som tittat noggrant på Amazons sätt att jobbar är www.microfiberproducts.com. Inte lika tydligt på startsidan men när du går djupare ner så finns det många element som känns igen från Amazon.

Amazon är världens ledande webbutik med 152 miljoner kunder, 51 tusen anställda, verksamhet i 9 länder och ligger på 11:e plats när det gäller internettrafiken. De har tidigare aviserat att de ser Sverige som en av sina framtida marknader så börja redan nu att titta på Amazon för "inspiration".

 

Detta är en spaning från Internet Retailer Conference and Exhibit (IRCE) i Chicago med ca 10.000 deltagare från 40 oilka länder.

Skriv ny kommentar

+ 2 = 2
Lös talet ovan och skriv svaret i rutan med siffror. Till exempel för ”två + fyra=?” skriv 6.
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se