DIBS Blogg

Al Gore, patrioter och seamless - dagsnoteringar från IRCE

Första riktiga konferensdagen på IRCE inleddes med flera bra talare. Rakutens CEO, Hiroshi Mikitani, berättade om deras fantastiska resa. Bolaget grundades 1997 och börsnoterades 2000 precis innan dotcombubblan sprack. Idag har de över 10.000 anställda och fler än 40.000 webbutiker som använder deras plattform.

Det betyder att hos Rakuten kan du hitta 142.742.298 produkter idag. För fem år sedan kunde du bara hitta 23 miljoner produkter. Något som imponerade var deras satsning på att utbilda sina kunder att göra bättre affärer. Det finns till och med ett Rakuten University.

 

 

Al Gore på IRCE

Al Gore imponerade mest av alla talare. En sal med nästan 10.000 personer satt helt andäktiga när USAs tidigare vicepresident klev upp på scenen.  Go global, keep changing, look over the horizon var hans budskap. Under de nästa tio åren kommer världens medelklass att öka från två till fyra miljarder. Det innebär en enorm möjlighet för ehandeln. "We are all connected, not just with dollars but also with our hearts" avslutade en av världens bästa talare.

 

Välja spår

Under dagen gällde det sedan att välja rätt - flera intressanta föredrag krockade på de fyra spår som går samtidigt. 

***

Vad sägs om att ha soldater som sin primära kundgrupp? Företaget med det ganska amerikanska namnet www.patriotoutfitters.com säljer militär utrustning av extra hög klass till soldater som vill uppgradera sin krigsutrustning.

***

Ken Johnson som grundade prenumerationstjänsten för män, www.manpacks.com berättade hur enkelt de lyckades starta sin verksamhet. Genom att använda billiga onlineverktyg kunde han 2009 komma igång för 500 USD. Hans tips på prisvärda tjänster att jobba med var Optimizely, Intercom.io, Perfect audience och Bounce exchange.

***

För retailbolagen är det fortsatt tydligt att ehandeln driver kunderna till butikerna. Det fanns flera exempel på det. Försäljningen i Patagonias nysläppta app gick väldigt dåligt. De hade svårt att förstå varför men en grundlig undersökning visade att försäljningen i butik hade ökat för produkterna som fanns med i appen. "Your ecommerce is your flag ship store" sade en av talarna.

 

Publiken på IRCE

När försäljning via olika marknadsplatser flyttar fokus till pris och från varumärke är det viktigt att öka kundernas lojalitet. Jack Threads som riktar sig mot män 18 till 35 år använder ett speciellt tilltal mot sina kunder. De ger råd om vilka plagg som passar ihop, vad som är den senaste trenden och har till och med skapat sidosajterna www.thrillist.com och www.thecrosbypress.com med innehåll som passar deras kundgrupp.

***

Dagens ord: Seamless

Skriv ny kommentar

4 - = 1
Lös talet ovan och skriv svaret i rutan med siffror. Till exempel för ”två + fyra=?” skriv 6.
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se