Ring oss
08-527 525 00

Måndag - torsdag: 09.00 - 17.00

Fredag: 09.00 - 16.00

 

 

Teknisk support

Omfattande guide, tips och tricks och mycket mer.

Driftstatus

Information om våra system, planerat underhåll och testning.

Payment window 2.0

We have released a new payment window with responsive design optimized for both web and mobile payments. This window becomes available January 18 in the DIBS Manager, and you should change to this window before February 22.

Read more about the new window and the changes on this page.

Login och lösenord

Du kan ändra lösenordet under menyn "Setup" och "User setup".

Lösenordet kan också ändras genom att klicka "glömt lösenord" på loginsidan.

Du får då ett e-mail till den e-postadress som är registrerad i vår administration, med en länk för att ändra ditt lösenord.

Ditt DIBS-konto kommer att låsas upp automatiskt efter 30 minuter.

E-postadressen hittar du i DIBS Administration under "Setup" och "Edit profile". 

Som standard är ditt användarnamn samma som ditt DIBS Merchant ID. Du hittar ditt DIBS Merchant ID i ditt välkomstmail från DIBS.

Du hittar även ditt DIBS Merchant ID i DIBS Administration i menyn "Setup" och "Edit profile".

Du hittar ditt DIBS Merchant ID i DIBS Administration i menyn "Inställningar" och "Redigera profil".

Du kan även hitta DIBS Merchant ID på våra fakturor och i vårt välkomstmail.

Inlösare

Du behöver skriva ett nytt avtal med din önskade inlösare. När det nya avtalet är klart skickar inlösaren det vidare till DIBS.

När det nya avtalet är mottagett kontaktar DIBS säljsupport dig via e-post för att hjälpa till med ändringen.

Innan ett avtal ändras måste alla nya transaktioner hos din tidigare inlösare debiteras.

För mer information om hur du debiterar en betalning, se FAQ i din DIBS Administration

 

Så fort vi tagit emot avtalet från din inlösare bekräftar vi genom att skicka ett email till dig.

Beroende på avtalet kan det ta upp till 7 arbetsdagar innan VISA och MasterCard aktiverar avtalet hos dem.

När betalsätten är aktiva skickar vi ytterligare ett email med information om vilka valutor och betalkort som är aktiverade på ditt konto.

 

Du hittar vanligtvis kontaktuppgifter till din inlösare på inlösenavtalet.

Transaktioner och betalningar

Att markera misstänkta betalningar är en funktion mot bedrägerier som per automatik är aktiverat i DIBS Administration.

DIBS övervakar alla betalningar som går via våra system och denna funktion flaggar betalningar som misstänkta om flera misslyckade betalningsförsök skett på samma betalkort eller från samma IP-adress före en godkänd betalning, eftersom detta kan vara ett tecken på bedrägeri.

För att kontrollera varför en betalning är misstänkt kan du klicka på den röda texten "supsect", varpå ett fönster öppnas med en förklaring samt valmöjligheten att godkänna eller neka betalningen.

För mer information, gå till "Integration" > "Fraud Protection" i DIBS Administartion och klicka på frågetecknet i hörnet längst upp till höger.

 

Detta beror oftast på två orsaker:

  1. Kunden har lagt en order i din webshop men har av någon anledning inte gått vidare till betalfönstret.
  2. Kunden har genomfört betalningen i betalfönstret men DIBS har inte fått svar från inlösaren (eller banken om det var en direktbetalning).

Kontrollera först om du tagit emot pengar på ditt bankkonto och kontakta därefter DIBS support.

 

Det beror på om avtalet med din inlösare fungerar på samma sätt för debiteringar som för återbetalningar.

Vanligtvis tar det ungefär 3-5 dagar.

Om kunden använt ett kreditkort får de normalt sett ett kontoutdrag i slutet av varje månad med en översikt av alla transaktioner och återbetalningar.

Om du gör en återbetalning exempelvis 1 September ser inte kunden detta förrän i slutet av månaden. Om kunden kontaktar banken som utfärdat kortet kan de ta reda på informationen tidigare.

 

Tiden det tar från tidpunkten för debitering tills det syns på ditt bankkonto beror på avtalet med din inlösare eller bank. 

Med vissa inlösare tar det 1-3 dagar, för andra kan det ta upp till 30 dagar.

Även om du avbröt transaktionen kan pengarna fortfarande vara reserverade av inlösaren eller kundens bank. DIBS eller inlösaren kan inte släppa reservationen.

Beroende på vilken bank kunden har, kan banken kanske släppa reservationen manuellt. Banken släpper automatiskt reservationen ungefär 30 dagar maximalt.

Endast kundens bank kan se om reservationen kan släppas tidigare.

 

Vi har gjort en guide om hur du skapar rapporter. Genom att följa guiden, ser du samma information som tidigare visats i "Dagsrapport"-funktionen i DIBS Administration.

DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se